Resegaranti

Resegaranti är till för att skydda resenärer om en resa ställs in eller avbryts, och resenären inte får tillbaka sina pengar från researrangören.

Du som säljer eller marknadsför arrangemang som omfattas av resegarantilagen ska ställa garanti. Att ställa resegaranti är som en kvalitetsstämpel och visar dina kunder att du är en seriös leverantör. Det innebär att du som researrangör avsätter pengar som garanti för att resenärerna ska kunna få ersättning om någon del av deras paketresa eller sammanlänkade researrangemang inte kan fullgöras på grund av konkurs eller liknande.

Resegaranti gäller för paketresor och vissa andra researrangemang. I Resegarantilagen framgår vilka resor som omfattas av resegarantin. En paketresa är kort sagt en upplevelse som innehåller minst två av följande resetjänster:

- Passagerartransport, till exempel flyg, tåg, buss eller båt
- Inkvartering, till exempel hotell eller vandrarhem
- En turisttjänst som till exempel spa, matlagningskurs eller biljett till ett evenemang. undantaget är om turisttjänsten är en integrerad del av någon av ovanstående resetjänster. En helikoptertur kan till exempel inte räknas som både transport eller en turisttjänst.

Olika sätt att teckna en resegaranti:

Det finns olika sätt att ställa garanti för dina resenärer. Du kan göra det direkt via Kammarkollegiet eller som medlem i branschorganisationerna Visita eller LRF (Lantbrukarnas Riksförbund).

Har du frågor kring resegaranti, kontakta alltid Kammarkollegiet som har expertkunskap inom området. Här hittar du kontaktuppgifter till Kammarkollegiet